Maar liefst 28 fracties scheiden. Dat kan bij de milieustraat in de gemeente De Wolden die daarmee bijdraagt aan de door het Kabinet bepaalde VANG-doelstellingen. In De Wolden lag het scheidingspercentage een kleine drie jaar terug nog op 67 procent. In 2020 moet dat 75 procent zijn. Modulo Milieustraten tekende voor het haalbaarheidsonderzoek van het duurzame afvalbrengstation. Daarbij zijn vier scenario’s onderzocht, zegt Doke van Niekerk, manager advies en realisatie van het bedrijf. Van de vier opties werd gekozen voor nieuwbouw op het terrein van de gemeentewerf en de milieustraat. De gemeente kon daardoor de capaciteit met 40 procent uitbreiden. Dat was hoognodig nadat door gemeentelijke fusies het inwoneraantal was gestegen van 10.000 tot ver boven de 24.000.
Keuze voor haalbaarheidsonderzoek
Een verouderde milieustraat uit 1994 die steeds meer afvalstromen moest kunnen scheiden met meer bezoekers. Er waren genoeg redenen om de bestaande milieustraat te vervangen. De locatie was al snel duidelijk. Op de milieustraat in Zuidwolde ging de gemeentewerf sluiten waardoor er ruimte vrijkwam voor uitbreiding van de bestaande milieustraat of bouw van een grotere, nieuwe. Na een marktconsultatie werd Modulo Milieustraten gevraagd om het haalbaardsheidsonderzoek te doen. Aan die keuze lagen meerdere redenen ten grondslag: jarenlange advieservaring, gedegen technische kennis over milieustraten en de realisatie daarvan, en een enthousiast betrokken team van vakprofessionals.
25 Procent meer capaciteit
Tijdens het haalbaarheidsonderzoek zijn er vier mogelijke scenerio’s onderzocht: revitalisering van de bestaande milieustraat, nieuwbouw, een combi van oud en nieuw, en bouw van een geheel nieuwe milieustraat. Na een analyse van de scenario’s waarbij alle plussen en minnen in kaart zijn gebracht, viel de keuze op de laatste mogelijkheid. ‘Nieuwbouw is het meest toekomstbestending’, noemt Doke als een van de redenen. ‘De gemeente De Wolden kan hiermee zowel de VANG-doelstellingen halen als inspelen op toekomstige ontwikkelingen. Zo is uitbreiding relatief makkelijk waardoor er extra containers bij kunnen worden gezet om nog meer afvalstromen gescheiden op te slaan. Behalve de uitbreiding van de capaciteit met 25 procent, bood nieuwbouw ook de mogelijkheid om de ingang te verplaatsen. Hierdoor is er meer ruimte voor auto’s op het terrein en minder kans op wachtrijen op de openbare weg.’
Enthousiasme en betrokkenheid van het team net zo belangrijk bij keuze voor Modulo als jarenlange advieservaring, gedegen technische kennis over milieustraten en de realisatie daarvan.
Circulaire prefab elementen
Met de nieuwbouw behoren lange wachtrijen tot het verleden en kunnen er geen gevaarlijke situaties meer op de openbare weg ontstaan. Behalve dat is ook de dienstverlening aan de inwoners verbeterd. Gekozen is voor een hybride milieustraat: circulaire prefab elementen in combinatie met keerwanden. Daardoor werd het mogelijk om een verhoogd bordes van 2 meter 60 en een verlaagd bordes van 1 meter 20 te combineren. Op het verlaagde bordes staat een depot voor klein chemisch afval. Het voordeel van deze opstelling is dat de beschikbare ruimte optimaal wordt benut. Na het haalbaarheidsonderzoek heeft Modulo de milieustraat in De Wolden ook gerealiseerd. Net als alle andere milieustraten van het Soester bedrijf is ook dit keer weer gebouwd met prefab elementen’, zegt Doke. ‘Die zijn gemaakt van onder meer hergebruikt asfaltgranulaat en dragen daarmee bij aan de door de overheid beoogde circulaire economie. Net als uitbreiding van de capaciteit, serviceverbetering aan de inwoners en toekomstbestendigheid is ook dit een belangrijk voordeel van de nieuwe milieustraat.’
Meer weten?
Wilt u meer weten over haalbaarheidsonderzoeken van Modulo Milieustraten? Kijk dan op onze website of op het blog Care4Circulair in de rubriek ‘Milieustraten’. U kunt ons ook bellen, telefoon: (035) 5885454.
Of volg ons op LinkedIn, Twitter, Facebook of Instagram en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen.