Geen wachtrijen meer voor de milieustraat. Voor gemeenten is dit een belangrijke reden om een reserveringssysteem in te voeren. Op locaties waar het steevast elke dag, elk uur druk is, is dit niet altijd een oplossing. Een reserveringssysteem zou in die situatie de capaciteit teveel ‘afknijpen’. Dit werd duidelijk tijdens de eerste online Open Coffee die Modulo Milieustraten organiseerde. De keuze voor een reserveringssysteem vraagt daarom om een goed onderbouwde afweging. Juist omdat het vooraf maken van een afspraak consequenties kan hebben voor de capaciteit van een milieustraat.
>> Foto: door het reserveringssysteem wordt het aantal bezoekers aan de milieustraat in Alphen aan den Rijn meer gespreid waardoor er minder piekmomenten zijn. (Foto: Ecopark, gemeente Alphen aan den Rijn).
Geen reserveringssysteem: kans op lange wachtrijen
Wachtrijen voor de poort. Op veel locaties was dat het beeld nadat Nederland tijdens corona massaal besloot op te ruimen. Meerdere gemeenten kozen voor een reserveringssysteem om de doorstroom van bezoekers te verbeteren. Dit werd duidelijk tijdens de eerste online Open Coffee die Modulo Milieustraten organiseerde. De gemeenten Hoeksche Waard, Alphen aan den Rijn en Breda deelden hun praktijkervaringen. ‘De wachttijden liepen soms tot twee uur op’, vertelde René Huisman van de RAD, de inzamelaar voor de Hoeksche Waard. ‘Door de verplichte 1,5-meter afstand is er minder ruimte voor auto’s op het bordes: 5 in plaats van 12.’
Pieken uit de zaterdag halen
Via de website van de gemeente of de afvalinzamelaar vooraf een afspraak maken. Zo werkt een reserveringssysteem. Gemeenten met een afvalpas vragen om het nummer van de pas. Bij andere volstaat de postcode. Hoeveel bezoekers er op de milieustraat worden toegelaten is sterk afhankelijk van de lokale situatie. Bij een groter bordes kunnen dat er 12 zijn, maar gemiddeld zijn het er 5 tot 7 per kwartier. ‘Met een reserveringssysteem wordt het aantal bezoekers aan de milieustraat meer door de week gespreid en zijn er minder piekmomenten in het weekend. Daardoor is de bezetting op de milieustraat beter in te plannen’, zei Hans van Deuren van de gemeente Alphen aan den Rijn. Omdat de stroom bezoekers is gereguleerd, hoeft er op zaterdag minder personeel te worden ingezet. Ook hebben de medewerkers op het bordes meer overzicht, bleek uit de reacties.
Voordelen: rust op het bordes en afvalstromen beter scheiden
Door het reguleren van de bezoekersaantallen zijn er minder mensen op het bordes. Dat geeft rust. Er is de hele dag tijd om mensen te begeleiden waardoor afvalstromen beter worden gescheiden en de kwaliteit van de grondstoffen toeneemt. De reserveringssystemen zijn flexibel, noemde iemand als ander voordeel. ‘Bij een calamiteit kun je afspraken afbellen. Bij afwijkende openingstijden pas je eenvoudig de tijden aan.’ Daardoor biedt het systeem mogelijkheden om te sturen, bijvoorbeeld op bezoekersaantallen per uur of openingstijden. Het verplicht registreren weert bovendien bedrijfsafval. Een pluspunt is ook dat de meeste bezoekers met het reserveringssysteem tevreden zijn zonder noemenswaardige klachten. ‘Iedereen is er blij mee, zei een deelnemer. ‘Bezoekers kunnen makkelijk doorrijden en er is altijd ruimte bij de container.’
Gemeenten kiezen soms bewust voor milieustraat zonder afspraak
Ook in Breda kwamen de inwoners massaal naar de milieustraat. Toch koos de gemeente er bewust niet voor om een reserveringssysteem in te voeren. ‘Gemiddeld 1 tot 1,5 uur voor opening stonden inwoners al in de rij. Standaard werd er dagelijks ook 1 tot 1,5 uur overgewerkt, ook op zondag, zei John Verschuren ‘Een reserveringssysteem zou de capaciteit dan teveel afknijpen. Wel heeft de politiek geld vrijgemaakt om een tweede milieustraat te openen.’ Er blijken ook andere redenen waarom gemeenten soms bewust kiezen voor een milieustraat zonder afspraak. Ze gebruiken dan andere mogelijkheden om wachtrijen te beperken, zoals een actueel overzicht met de wachttijden of piekmomenten op de website van de gemeente of via een camerasysteem dat voldoet aan de AVG. Een reserveringssysteem is dan niet altijd nodig; bezoekers kunnen zonder afspraak op elk moment naar de milieustraat.
Reserveringssysteem kan consequenties hebben voor capaciteit
De keuze voor een reserveringssysteem vraagt om een goed onderbouwde afweging, zegt Doke van Niekerk, manager advies en realisatie bij Modulo Milieustraten, in een terugblik op de Open Coffee. ‘Vooral omdat het vooraf maken van een afspraak consequenties kan hebben voor de capaciteit van een milieustraat. Voor iemand die online een tijdslot krijgt toegewezen van bijvoorbeeld 10 of 15 minuten staat die tijd vast. Ook al volstaan 5 minuten om het afval in te leveren. Er kunnen daardoor minder bezoekers op de milieustraat worden toegelaten terwijl het bordes er wel meer aan kan.’
Het aantal ‘slots’ per uur in het reserveringssysteem wordt daarom volgens hem mede bepaald door de inrichting en capaciteit van de bestaande milieustraat. ‘Wij gebruiken hiervoor een rekenmodel. Die berekeningen kunnen uitwijzen dat gemeenten die een reserveringssysteem invoeren alternatieven moeten zoeken om hun capaciteit op peil te houden. Denk aan verruiming van de openingstijden of het openen van een extra milieustraat.’ Die keuze kan wel nadelige effecten hebben op de (financiële) exploitatie van de milieustraat, aldus Doke. ‘Als een reserveringssysteem alleen tijdens corona wordt gebruikt, is dat een tijdelijke situatie. Daarom houden wij bij het ontwerp altijd rekening met een efficiënte inrichting en geoliede logistiek gebaseerd op een milieustraat zonder reserveringssysteem, één die pieken in bezoekersaantallen goed kan opvangen.’
Over Modulo Milieustraten
Modulo is specialist in het ontwerpen en bouwen van circulaire milieustraten. De bordessen bestaan uit gestandaardiseerde, modulaire betonelementen gemaakt van ecogranulaat van gesloopte asfaltwegen. De U-elementen hebben een levensduur van minimaal 50 jaar. Daardoor kunnen ze makkelijk meerdere malen opnieuw worden gebruikt zonder dat dit afbreuk doet aan de kwaliteit. Per 2021 geeft Modulo een inruilgarantie op de nieuw gebouwde milieustraten.
Meer weten?
Wilt u meer weten over het ontwerpen en bouwen van circulaire milieustraten? Neem dan contact op met Modulo Milieustraten, telefoon: (035) 5885454. Of volg het blog Care4Circulair op LinkedIn, Twitter of Instagram en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen.