Willem van Rijn, Het Goed: ’tweedehands verkoop groeit met dubbele cijfers’

De garderobe van de Nederlander slinkt de komende jaren verder. In 2017 hingen er in een gemiddelde kast nog 164 kledingstukken, vorig jaar was dat aantal gedaald tot 147 en voor 2019 blijft de teller op 136 stuks steken. Die trend zet ook de komende jaren door, zegt directeur Willem van Rijn van kringlooporganisatie Het Goed. Tegen die daling in, blijft het aandeel tweedehands kleding groeien. ‘In 2033 is een derde van de kleding die we dragen tweedehands’, aldus Van Rijn. ‘Hoewel het een prognose is, zit de opgaande lijn er al goed in. De verkoop van tweedehands kleding in onze winkels is bijvoorbeeld het afgelopen jaar met 14 procent gegroeid terwijl de verkoop van nieuwe kleding met 1,5 procent kromp.’

>> Foto: Vestiging van Het Goed. Het kringloopwarenhuis zamelt dit jaar 19 procent meer spullen in en verkoopt zo’n half miljoen meer artikelen.

Black Friday wordt Green Friday

Het Goed is met 25 vestigingen de grootste kringlooporganisatie van Nederland. Tweedehands kleding wordt het meest verkocht, tussen de 25 en 30 procent. De verkoop van meubels en klein huisraad komen met 25 procent op een gedeelde tweede plaats. ‘Gemiddeld is onze verkoop vorig jaar met tien procent gestegen’, weet Van Rijn. ‘Consumenten denken bewuster na over de aanschaf van nieuwe of tweedehands producten. De hedendaagse consument wil duurzaam leven en – mede onder invloed van de huidige beeldcultuur – ook nog eens kunnen ‘mixen en matchen’. Een combinatie van oud en nieuw leent zich daar prima voor.’ Professionalisering van de branche en invoering van een keurmerk heeft volgens hem mede bijgedragen aan de dubbele groeicijfers van Het Goed. ‘Kringloopbedrijven investeren in een retailconcept, zijn klantgericht en werken er hard aan om de klant een positieve winkelbeleving te bezorgen, net zoals in reguliere winkels. Niet alleen in de kringloopwinkels zelf, maar ook aan de achterdeur waar mensen spullen inleveren. Dat geldt ook voor Het Goed. We willen dat mensen met een fijn gevoel hun spullen komen brengen. Net als de klanten hebben wij ook hen leidend gemaakt. Alleen door hun inbreng kunnen wij hergebruik realiseren. Samen maken wij het goed is dan ook ons motto.’

Afval wordt niet meer waard

Ondanks de substantiële groei van de hoeveelheid ingezamelde spullen en de stijgende verkoop in de winkels valt er volgens Van Rijn nog een wereld te winnen. ‘Daarom zijn we vorig jaar gestart met Green Friday, de duurzame tegenhanger van Black Friday, een initiatief dat inmiddels ook door andere kringlooporganisaties is opgepakt.’ Van alle ingezamelde spullen wordt 85 procent door Het Goed opnieuw gebruikt. ‘Meer dan de helft, 55 procent, door verkoop in de winkels’, zegt Van Rijn. ‘Zo’n 35 procent is hergebruik van materialen, waaronder hout, ijzer, textiel, metaal, en bruin- en witgoed. Wat overblijft, 15 procent, is restafval. We hebben met gemeenten afspraken om dat te verwerken. Daarvoor moeten we wel steeds meer betalen, ook omdat de afvalstoffenbelasting met ingang van 2020 stijgt. Een tegenstrijdige ontwikkeling’, vindt hij dat. ‘Als kringloopwarenhuis stimuleren we hergebruik en zorgen we ervoor dat er nieuwe grondstoffen vrijkomen. Je zou verwachten dat afval daardoor meer geld waard wordt, maar dat is zeker niet zo. Voor de gemeente zijn we een partner die een deel van het huishoudelijk afval inzamelt en opwaardeert. Daarvoor zouden we eigenlijk moeten worden betaald, bijvoorbeeld uit de bedragen die gemeenten niet hoeven uit te geven aan inzameling en verwerking van afval. Maar we moeten daarvoor zeker geen kosten aan onze broek krijgen.’

Kringloopowarenhuis Het Goed kringloop Green Friday tweedehands duurzaam
Green Friday is het duurzame alternatief voor Black Friday – de nationale uitverkoopdag. De jaarlijkse actie moet consumenten er onder meer bewust van maken dat één kilogram hergebruik van spullen één kilogram CO2-besparing oplevert. Het Goed verwacht dit jaar in totaal méér dan 25 miljoen kilo CO2 te besparen.

Waar een juridische wil is, is een weg

De meeste winkels van Het Goed zijn gevestigd aan de rand van steden met gratis parkeergelegenheid. ‘Op een aantal locaties zitten we naast de milieustraat, zoals in Geldrop en Nijmegen’, zegt Van Rijn. ‘Een nieuwe ontwikkeling is dat Het Goed ook op de milieustraat komt, zoals in Deventer waar inwoners straks in één keer terecht kunnen. Met hun gebruikte spullen bij ons en voor materiaalstromen of grof huishoudelijk restafval een deur verder bij Circulus-Berkel. Binnen de bestaande bestemmingsvergunning kan dat niet altijd’, weet hij. ‘Maar waar een juridische wil is, is ook een weg. In Nijmegen is daarvoor bijvoorbeeld het bestemmingsplan gewijzigd. In Deventer is de vestiging van Het Goed op de nieuwe milieustraat meegenomen in de besluitvorming. Daar ligt de wijziging van het bestemmingsplan nu ter inzage. Twee grote gemeenten laten hiermee zien dat ze juridisch weten aan te sluiten op de nieuwe ontwikkeling van circulaire ambachtscentra. Ze laten oude kaders los. Dat is belangrijk willen we nu en in de toekomst met duurzaamheid en inclusiviteit daadwerkelijk het verschil maken. Bovendien is een kringloopwinkel ook nodig om de business case van een circulair ambachtscentrum sluitend te maken. Dat kan je niet van elkaar loskoppelen.’

Professionele partners met spilfunctie in circulaire ambachtscentrum

Spullen langer gebruiken waardoor consumenten minder nieuwe producten hoeven te kopen. Dat is volgens Van Rijn het positieve effect van een kringloopwarenhuis als Het Goed. ‘Omdat spullen daardoor langer in de loop blijven, dragen we bij aan een circulaire economie. De gemiddelde consument heeft er geen idee van wat het effect van hun aankopen op het milieu is. Dat is zelfs nog groter dan vliegen of vlees eten. Daarom ook Green Friday. TNO heeft becijferd dat één kilo hergebruik van spullen één kilo CO2-besparing oplevert.’ Om daadwerkelijk tot een circulaire economie te komen, moet er volgens Van Rijn wel een tandje bij. ‘De ambities zijn er, nu moeten we er nog naar handelen. Het Goed levert daar nu al een bijdrage aan, vertelt het verhaal en inspireert anderen. Maar we kunnen dat niet alleen en roepen gemeenten dan ook op om kringloopbedrijven, zoals Het Goed, een volwaardige functie te geven in hergebruik. Er is pas sprake van win-win als we voor gemeenten een professionele partner zijn met een spilfunctie in het circulaire ambachtscentrum. Samen staan we voor een uitdaging. Niet alleen om bij te dragen aan een circulaire economie, maar ook op het vlak van inclusiviteit. Er staan nu een miljoen mensen aan de zijlijn, zelfs nu de economie goed draait. Daarom moeten de handen uit de mouwen. Als we het nu niet doen, wanneer dan wel?’

‘We staan voor een uitdaging’

Willem van Rijn kringloopwarenhuis Het Goed kringloop Green Friday tweedehands duurzaam.

Willem van Rijn is directeur van Het Goed en bestuurslid van Branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland (BKN). ‘Mijn droom is dat over vijf jaar het aantal vestigingen is verdubbeld; van 25 naar 50 en dat we tegen die tijd twee keer zo veel mensen werk kunnen bieden.’ Hij staat wel voor een uitdaging: ‘Hoewel we aan de voorkant meer verkopen, neemt aan de achterkant de kwaliteit af. Onder meer door Diftar en de invoering van ondergrondse containers is het ingezamelde textiel bijvoorbeeld meer vervuild. Er zijn daardoor zelfs al steden waar niemand inschrijft op textielinzameling.’

Meer weten?

Lees dan ook: Kringloopwinkel partner van milieustraat van de toekomst

Wilt u meer weten over de milieustraat en de circulaire economie? Kijk dan in de rubriek ‘Circulair’ of volg het blog Care4Circulair op LinkedInTwitterFacebook of Instagram en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen.

Meer informatie?