‘Waardeer het. Repareer het’. Dat is het motto van de nieuwe campagne die SIRE gisteren lanceerde. De Stichting Ideële Reclame wil daarmee mensen stimuleren spullen niet weg te gooien, maar ze te laten maken. Geld speelt daarbij een doorslaggevende rol, blijkt uit onderzoek dat in opdracht van SIRE is uitgevoerd. Zes op de tien mensen laat de keuze afhangen van de prijs van de reparatie. Ruim de helft van de 1.100 ondervraagden kiest pas voor reparatie als vervanging minstens 100 euro kost. Dat is opmerkelijk omdat bijna zes op de tien Nederlanders het zonde vindt om kapotte producten weg te gooien.
>> Foto: beeld uit de video van de nieuwe SIRE-campagne ‘Waardeer het. Repareer het’.
Kapotte spullen pas repareren als nieuw 100 euro of duurder is
Na de campagne #doeslief! wil SIRE ook meer liefde voor spullen. Er is heel veel aandacht voor recycling, dat is op zich goed, aldus SIRE-voorzitter Lucy van der Helm tegen de NOS. ‘Maar heel weinig mensen realiseren zich dat repareren nog veel beter is. Als we met z’n allen meer repareren, hoeven we minder te recyclen.’ Mensen denken volgens haar niet genoeg na over de waarde van hun spullen. De grens van 100 euro om producten te vervangen, noemt ze dan ook ‘vrij hoog’. Per persoon wordt in Nederland per jaar gemiddeld 50 kilo spullen weggegooid. Cijfers van Milieu Centraal wijzen uit dat daar 18 kilo elektrische apparaten bij zitten, 15 kilo textiel en 16 kilo overige spullen als meubels en speelgoed. ‘Waar we ooit gewend waren dingen zelf te repareren, kiezen we nu vaker voor gemak en vervangen we spullen liever als ze niet meer functioneren’, aldus de SIRE-voorzitter Van van der Helm tegen het AD.
>> Foto: Een milieustraat uitbreiden met een inzamelpunt voor herbruikbare spullen. Milieustraten dragen daarmee bij aan de transitie naar een circulaire economie. Meer weten? Lees dan ook: milieustraat transformeert naar grondstoffencentrum of circulair centrum.
Motivatie om te repareren verhogen
Geld is niet de enige drijfveer bij de keuze om wel of niet te repareren. Er zijn vijf belangrijke redenen om kapotte spullen al dan niet te laten maken. Behalve de kosten van de reparatie spelen ook ander factoren een rol, bijvoorbeeld dat nieuw kopen goedkoper is, de afweging tussen zelf kunnen repareren of laten doen, de levensduur van een product en het gemak van de reparatie. De campagne van SIRE is er dan ook op gericht om een aantal van deze barrières weg te nemen en de motivatie om te repareren te verhogen. Zelf repareren geeft veel voldoening, zegt prof. dr. ir. Ruth Mugge, hoogleraar Ontwerpen voor Duurzaam Consumentengedrag aan de TU Delft op de SIRE-website. ‘Mensen zijn trots als ze iets zelf hebben gerepareerd. Dat zien we ook terug in onderzoek. Daarnaast is repareren natuurlijk ook goed voor je portemonnee én het milieu. En als je eenmaal iets succesvol hebt gerepareerd, is de kans groter dat je de volgende keer weer een schroevendraaier of lijmpistool pakt. Dat wil deze campagne stimuleren.’
Reparatie beter dan afvalscheiding
Veel kapotte voorwerpen zijn relatief eenvoudig te repareren. Omdat mensen vaak weinig weten over de mogelijkheden spullen te laten repareren, danken ze een product veel sneller. af. `Dat concludeert Martine Postma, directeur van Stichting Repair Café International, in een interview met Duurzaamheid.nl ‘Als je nu met een kapot voorwerp naar een milieustraat gaat, heb je thuis al besloten om het weg te gooien. Je hebt er misschien zelfs een goed gevoel bij, omdat je aan afvalscheiding doet’, zegt ze in een interview met het platform. ‘Het zou volgens haar veel beter zijn om het voorwerp te laten herstellen.’ Ze refereert daarbij aan de circulaire ambachtscentra, een samenwerking tussen de milieustraat, kringloopwinkel en Repair Cafés. In het circulair ambachtscentrum worden die krachten gebundeld en komen reparatie, hergebruik, afvalscheiding, recycling en vuilstort samen. ‘Precies in deze volgorde’, aldus Postma. ‘Mensen die de intentie hadden om afval te storten, kun je hier laten zien dat een apparaat met een kleine reparatie nog is te herstellen.’
Meer weten?
Nieuwsgierig naar de video’s die Sire maakte voor de campagne? Bekijk die dan hieronder. Kijk op de website van SIRE voor meer informatie over de campagne.
Wilt u weten hoe de milieustraat bijdraagt aan de transitie naar een circulaire economie? Lees dan deze blogpost.
Wilt u meer weten over de circulaire economie en milieustraten? Kijk dan in de rubriek Circulair. Of volg het blog Care4Circulair op LinkedIn, Twitter, Facebook of Instagram en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen.