Hoe ziet de milieustraat van de toekomst er uit en wat zijn de uitdagingen? Het is een van de vragen die gemeenten bezighouden, weet Renate van Ommeren van Modulo Milieustraten. Ze begrijpt dat wel. ‘Er verandert veel: in 2020 moeten gemeenten de VANG-doelen hebben gehaald en voor 2050 streeft de overheid naar een circulaire economie.’ Reden waarom op de Modulo-burelen regelmatig de telefoon gaat. ‘We worden vaak gevraagd mee te denken. Inspelen op veranderingen is daarbij belangrijk. Hoe kun je nu een milieustraat ontwerpen die altijd aan een nieuwe situatie kan worden aangepast?
Dat vraagt om een toekomstbestendig ontwerp. Daarvoor hebben we alle kennis in huis en dan van de milieustraat in de meest brede zin van het woord. Die kennis willen we ook delen. Reden waarom we zijn gestart met het blog Care4Circulair. Een logische vervolgstap in circulair ondernemen.’
>> Foto: Renate van Ommeren: ‘Kennis delen is leuk en inspireert. Het is een wisselwerking. Wij leren ook weer van anderen.’
Meer afval inzamelen en scheiden
Veel gemeenten werken op basis van de ontwikkelingen die Renate schetst aan een ‘groene’ visie’. Dat resulteert meestal in een nieuw afval- en grondstoffenbeleid. De rol van de milieustraat is daarbij aan het veranderen, ziet ze in de praktijk. ‘Er tekenen zich twee parallelle trends af. Eén daarvan is meer fracties op de milieustraat inzamelen. De andere is dat een milieustraat meer functies krijgt. Voorbeelden daarvan zijn een innamepunt voor kringloopspullen, een sorteerstraat, demontagehal, een kringloopwinkel op het eigen terrein, een belevingscentrum of ondernemers die ingeleverd grof afval upcyclen tot nieuwe producten.’
Bewuste keuze voor inbound marketing
Dat biedt veel mogelijkheden. Maar wat past er bij een specifieke situatie van een gemeente, is volgens Renate de vraag. ‘Als kennispartner brengen we dat in kaart. De wetenschap dat Modulo veel kennis heeft over grof huishoudelijk afval, de milieustraat en toekomstige ontwikkelingen leidde tot een belangrijke conclusie, vertelt ze. ‘We hebben al die kennis wel in huis, maar deelden dat eigenlijk onvoldoende. Natuurlijk hebben we een website en posten we op belangrijke sociale media-platforms als LinkedIn. Maar dat gebeurde ad-hoc, zonder vaste structuur.’ Die constatering was voor Modulo Milieustraten een reden om een belangrijke stap te zetten. ‘Willen we onze kennis meer delen, dan is het nu het moment om te kiezen voor inbound marketing.’
Wekelijks artikelen publiceren
Daarbij staat niet de boodschap van het bedrijf centraal, maar de informatiebehoefte van de lezer: wat wil iemand weten, waar ligt de interesse en hoe kunnen wij daarin voorzien?’ Het antwoord op die vragen werd het blog Care4Circulair. ‘Wekelijks posten we artikelen over onder meer de circulaire economie, upcylen, recyclen, milieustraten, grondstoffenbeleid of informatieve onderwerpen, zoals over de kringloopwinkel als partner van milieustraat van de toekomst. Ook delen we alle artikelen via onze sociale media-kanalen en een maandelijkse nieuwsbrief.’
Door blog ‘snuffelen’
Uit de voorbeelden die Renate noemt, blijkt dat niet het Modulo-verhaal voorop staat. ‘We berichten over nieuwe ontwikkelingen, aansprekende praktijkvoorbeelden en plaatsen interviews met inspirerende mensen en bedrijven. Natuurlijk vind je op het blog ook verhalen over Modulo, zoals de oplevering van de milieustraat in Paderborn of voorbeelden van adviesopdrachten. We bieden voor elk wat wils en hopen dat mensen door het blog gaan ‘snuffelen’. Voor iedereen is er wel een leuk en informatief artikel te vinden. We willen daarmee niet alleen kennis delen, maar ook daadwerkelijk bijdragen aan de circulaire economie. Dat vinden we niet alleen leuk. Het inspireert ook. Bovendien leren ook wij weer veel van anderen. Die wisselwerking. Dat past bij ons. Vooral daarom is Care4Circulair een logische vervolgstap in circulair ondernemen.’
Meer weten?
Volg dan het blog Care4Circulair op LinkedIn, Twitter, Facebook of Instagram en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen.