Een flink aantal extra vierkante meters ruimte beschikbaar op hetzelfde oppervlak. Dat voordeel bieden de milieustraten met een verhoogd bordes die Modulo Milieustraten ontwerpt en bouwt met U-elementen. Dit dubbelgrondgebruik biedt veel andere pluspunten en een zee aan toepassingsmogelijkheden, zegt Doke van Niekerk, manager advies en realisatie. In een serie posts laat hij zien waarvoor die extra ruimte in de praktijk al wordt gebruikt. In deel 1 onder meer een educatiecentrum, veegmachine, parkeerplaatsen en opslag van verkeersborden.
Voor het ontwikkelen van een milieustraat met een verhoogd bordes is minder ruimte nodig. Daardoor komt op hetzelfde oppervlak een flink aantal extra vierkante meters beschikbaar, zo’n 50 procent. Dit dubbele grondgebruik biedt meerdere voordelen. Zo kan een milieustraat op een kleiner oppervlak worden gerealiseerd en zijn er geen bijgebouwen nodig. Per saldo is de totale investering daardoor lager. De ruimte onder het bordes biedt bovendien een zee aan mogelijkheden, onder meer voor een depot voor klein chemisch afval, opslag van materieel en materialen, vestiging van bedrijven, educatieruimten, een inzamelpunt voor de kringloop of werkplaatsen. Een pre van dubbel grondgebruik is ook dat de milieustraat compact en overzichtelijk kan worden ontworpen. Daardoor zijn de afstanden korter en hoeven medewerkers minder heen-en-weer te lopen.
Kleiner oppervlak nodig
Grofweg zo’n 600 vierkante meter aan extra ruimte er bij. Dat werd voor de gemeente Nieuwkoop mogelijk door de keuze voor een milieustraat met een verhoogd bordes. Ook Fryske Marren profiteert daarvan. De gemeente breidde in 2012 de milieustraat in Joure uit met U-elementen en benut sindsdien elke vierkante meter daaronder voor opslag. Daarom koos Fryske Marren voor de milieustraat in Lemmer ook weer voor dubbelgrondgebruik. Hierbij rijden de auto’s over het bordes waaraan de containers staan, zegt Doke. ‘De ruimte daaronder is per gedeelte afsluitbaar en kan voor uiteenlopende functies worden gebruikt, afgestemd op de wensen en specifieke situatie op de locatie. Omdat de beschikbare grond daardoor twee keer wordt gebruikt, is er voor het realiseren van de milieustraat een minder groot oppervlak nodig. Een voordeel is ook dat de U-elementen makkelijk zijn te verplaatsen. De milieustraat kan daardoor eenvoudig worden verhuisd of aangepast, mocht een veranderende situatie daarom vragen. Bovendien zijn de U-elementen gemaakt van ecogranulaat van oude asfaltwegen. Daardoor is milieustraat volledig circulair.’
Compacte en overzichtelijke milieustraat
Een educatiecentrum of ontvangstruimte is een van de mogelijkheden waarvoor de ruimte onder het verhoogde bordes kan worden gebruikt, noemt Doke als voorbeeld. ‘Omdat elke vierkante meter wordt benut, zijn er geen bijgebouwen nodig. Per saldo kan de totale investering in de milieustraat daardoor lager uitvallen. Door veel van de activiteiten onder de milieustraat te situeren, is bovendien het beschikbare buitenterrein groter. Een pre van dubbelgrondgebruik is ook dat de milieustraat compact en overzichtelijk kan worden ontworpen. Daardoor zijn de afstanden korter en hoeven medewerkers minder heen-en-weer te lopen.’
Zee aan extra opslagmogelijkheden
Verkeersborden, minicontainers, een depot voor klein chemisch afval of gemeentevoertuigen, zoals strooi- en veegwagens. De extra beschikbare ruimte onder het verhoogde bordes biedt een zee aan opslagmogelijkheden, ziet Doke in de praktijk. ‘Elke ruimte kan apart worden afgesloten waardoor er bijvoorbeeld ook waardevolle grondstoffen als halfedelmetalen kunnen worden opgeslagen. Veel gemeenten en afvalinzamelaars kiezen om die reden voor het Modulo-concept. En ook niet onbelangrijk: doordat er onder het bordes zo veel ruimte is, ontstaat er een extra mogelijkheid voor andere activiteiten. Niet alleen voor de opslag van materiaal en materieel van de milieustraat of gemeentewerf, maar bijvoorbeeld ook van de afdeling beheer openbare ruimte. Met name voor gemeenten die streven naar synergie en efficiëntie is dit een belangrijk voordeel.’
Meer weten?
Lees dan ook: Circulaire milieustraat HVC in Papendrecht opgeleverd en in gebruik of Bouw circulaire milieustraat Lemmer gestart. Wilt u meer weten over advies en de bouw van circulaire milieustraten? Kijk dan op de website van Modulo Milieustraten. U kunt ook contact opnemen, telefoon: (035) 5885454.
Of volg het blog Care4Circulair op LinkedIn, Twitter, Facebook of Instagram en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen.